Ustadz Dr. Muhammad Haikal Ali Basyarahil, Lc, MA
07 Juli 2022 / 08 Dzulhijjah 1443
Masjid Al Faruq Banjar
Solat hari raya disyariatkan dalam islam.
Khilaf hukum solat idul fitri maupun idul adha. Setidaknya ada 3 pendapat.
Pendapat pertama, fardhu ain, ditinggalkan maka berdosa. Dalilnya surat al kautsar. Wanita, bahkan yang haid disuruh untuk keluar berhadir pada solat id.
Nabi tidak pernah meninggalkan solat id. Ini indikasi solat id hukumnya wajib.
Pendapat kedua, pendapat syafiiyah, hukumnya sunnah. Dalilnya, hadits solat wajib 5 waktu. Berarti selain solat 5 waktu hukumnya sunnah, termasuk solat id.
Pendapat ketiga, hukumnya fardhu kifayah, tengah-tengah kedua pendapat diatas.
Dalil yg sangat kuat, pendapat imam syafii yaitu hukumnya sunnah.
Orang bersafar tidak wajib solat id. Maka hukumnya tidak wajib.
Solat id dilakukan saat mukim.
Pendapat yang benar, solat id tidak disunnahkan bagi orang yang safar. Namun tidak mengapa apabila melakukan ataupun menghadiri solat id.
Solat id disunnahkan berjamaah.
Solat id dikiaskan dari solat jumat. Solat Jumat mirip dengan solat id.
Solat id boleh dikerjakan dirumah kalau ada udzur, walaupun sendiri.
Waktu solat id dimulai waktu dhuha dan berakhir menjelang solat zuhur.
Solat id dilaksanakan 2 rakaat dan tidak disunnahkan solat sunnah sebelum dan sesudahnya. Kecuali org tersebut masuk masjid.
Jumlah takbir dalam solat id, 7 pada rakaat pertama, 5 pada rakaat kedua. Takbiratul ihram boleh dihitung boleh tidak.
Setelah takbiratul ihram, membaca doa iftitah, baru bertakbir lg. (takbir zawaid)
Disunnahkan mengangkat tangan tiap takbir.
Tidak ada hadits yang sahih yg menyuruh doa diantara takbir zawaid.
Kalau imam lupa takbir zawaid maka tidak mengapa, karena hukum takbir zawaid adalah sunnah.
Jikalau makmum masbuk maka langsung ikuti sesuai imam.
Kalau masbuknya tertinggal 1 rakaat, maka makmum menambah 1 rakaat dengan 5 kali takbir.
Disunnahkan membaca surat al ala dirakaat pertama. Dan surat al ghasiyah dirakaat kedua.
Kadang-kadang nabi juga membaca surat qaf dan surat al qomar.
Bacaan solat ied dikeraskan. (oleh imam)
Disunnahkan khutbah setelah solat ied.
Tidak mengapa ada yang berbicara saat khutbah solat id, tidak seperti solat jumat.
Solat ied tetap sah tanpa khutbah.
Khutbah solat ied boleh 1, boleh 2.
Khutbah solat ied tidak dikiaskan dengan khutbah solat jumat. Khutbah solat jumat sebelum solat sedangkan khutbah solat ied setelah solat.
Disunnahkan isi khutbah tentang sembelihan dan sedekah.
Khutbah ied disunnahkan dimulai dengan Alhamdulillah.
Sunnah ied; mandi, memakai pakaian terbaik.
Sebelum solat idul adha disunnahkan tidak makan.
Disunnahkan ketika solat ied keluar berjalan kaki. Dan berbeda jalan antara pergi dan pulang solat.
Bersegera datang solat ied. Kecuali imam dan atau khatib datang terakhir.
Bertakbir menuju solat ied.
Disunnahkan dilaksanakan di tanah lapang.
Hal yang diperbolehkan saat ied; bernasyid, rebana dimainkan oleh wanita dan anak-anak.
Boleh saling mengucapkan ucapan-ucapan ied seperti selamat hari raya ataupun lafaz yang lain yg baik.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar